Over Natasja
Grootmeesters van de mozaïekkunst in Italië hebben mij alle kneepjes van het vak geleerd. Ik hecht veel belang aan de hoogwaardige kwaliteit en authenticiteit van haar werk. Daarom werk ik met duurzame, kwalitatief hoogwaardige mozaïekmaterialen zoals Orsoni Smalti Veneziani en marmer. Mijn missie is om mensen te inspireren.
Een kijkje in mijn wereld :
Als kind was ik al geen “meisje-meisje”. Ik speelde niet graag met poppen. Maar wel met Lego. En figuurzagen, timmeren, solderen, hutten bouwen deed ik heel graag. Lekker technisch bezig zijn. Ik vond het geweldig ! Toen ik naar school ging, waren de handwerklessen nog verschillend voor jongens en meisjes. De jongens mochten timmeren en figuurzagen. Terwijl de meisjes achter de naaimachine moesten. Dat was niet aan mij besteedt. Jaloers keek ik naar wat de jongens allemaal maakten. Ik tekende ook heel graag. Zo graag, dat ik van mijn 6de tot mijn 16de levensjaar één keer per week privé tekenles volgde. Ik heb in die tijd honderden tekenen gemaakt. Vaak over dieren, natuur en met veel kleur.
De Kunstacademie
Op de middelbare school ( VWO ) kwam er uit de beroepskeuzetest slechts één optie : de kunstacademie. Maar omdat dat, zeker in die tijd – 1990 – , werd gezien als toekomstloos, werd er van mij verwacht dat ik een “echt” vak zou leren. Ik heb toen het besluit genomen om dan maar een jaartje te gaan werken, om te kunnen bedenken wat ik dan wel zou kunnen gaan studeren. Niet helemaal toevallig vond ik werk in een technische hoek : een DHZ-winkel met timmerwerkplaats en aannemersbedrijf. In plaats van 1 jaar bleef ik er 10. Ik volgde een opleiding tot “vestigingsmanager bouwmaterialenhandel”. Een opleiding met veel technische kennis. Het tekenen bleef, zij het met een lagere frequentie. En in de timmerwerkplaats werd het knutselen tot een hoger niveau gebracht : ik leerde omgaan met houtbewerkingsmachines.
Authentieke Italiaanse mozaïekkunst
De vele reizen die ik door Europa maakte, brachten mij in contact met mozaïekkunst. En niet zomaar mozaïekkunst, maar de echte authentieke Italiaanse mozaïekkunst. Ik kende natuurlijk al tegel-mozaïekkunst, zoals in Nederland wijd verspreid. Maar met alle respect, dat is niet wat ik ambieer.
Authentieke Italiaanse mozaïekkunst. Wauw ! Dat wilde ik ook leren ! Kappen met een speciale hamer, op een beitel in een boomstam. Werken met marmer en Venetiaans glas. Prachtige materialen, waarmee je de mooiste dingen kunt maken. Ik ben de zevenjarige opleiding Mozaïekkunst aan de kunstacademie van Wilrijk in België gaan volgen. Een opleiding die gerelateerd is aan de mozaïekschool van Spilimbergo in Italië. En de enige opleiding in Noord-Europa waar je de authentieke Italiaanse mozaïekkunst kunt leren. In 2017 studeerde ik daar af. Naast deze opleiding volgde – en volg – ik diverse masterclasses in het buitenland. Bij gerenommeerde mozaïekkunstenaars zoals Marco Mezzanotte, Dagmar Friedrich, Federica Casanova en Lucio Orsoni. Mijn kennis over de Italiaanse mozaïekkunst groeide en groeide. En ook mijn liefde voor dit prachtige vak. Het is een vak waarin artisticiteit en techniek/ambacht totaal met elkaar verweven zijn. Een combinatie die mijn twee ambities bij elkaar brengt : techniek en kunst.
Voor mij het summum !
Wat is mozaïek voor mij ?
Mozaïek is niet puur techniek. Mozaïek is niet alleen vakkennis. Mozaïek is niet alleen een combinatie van materialen. Mozaïek is niet het op een ogenschijnlijk makkelijke manier plaatsen van stukjes. Het is niet het verlangen om te verrassen tegen iedere prijs.
Mozaïek is voor mij passie, liefde, dromen, fantasie, een constante uitdaging, het verlangen om steeds vernieuwend bezig te zijn. En ook verwondering. Verwondering over de schoonheid van de materialen, van marmer, van smalti. Mozaïek is mijn leven !
Mozaïek vertelt verhalen. Het betrekt de kijker, het brengt de kijker in mijn wereld. Mozaïek brengt de kijker in de magische wereld van kleuren, beweging, vormen, harmonie.
Mijn mozaïekverhaal
Ik probeer de mensen die naar mijn werk kijken bij mijn werk te betrekken. En niet alleen voor een kort moment. Ik wil dat ze mijn wereld betreden. Ik wil dat ze snappen waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt. Ik wil dat ze het werk dat hen raakt ook aanraken. Dat ze als het ware kunnen voelen hoe fijn het is om een kunstwerk te maken. Ik wil verhalen vertellen, mijn verhalen. Zonder me af te vragen wat de mensen ervan zullen denken. Ongedwongen, bijna naïef, verwonderd, met een open hart.
Mijn inspiratie
Mensen vragen me wel eens waar ik mijn inspiratie vandaan haal. Die kan overal vandaan komen. Uit mensen, de natuur, dieren, uit kleuren, uit bijzondere lichtval en schaduwen, uit het leven zelf. Ik kan zomaar geraakt worden door zonlicht dat valt door de bladeren van bomen. Of door een dier dat rustig ligt te slapen, of juist vrolijk rond dartelt. En af een toe een bezoek aan een museum is ook heel inspirerend. Om de werken te bekijken van de grote meesters van andere kunstdisciplines. Om in hun wereld te treden en hun dromen te beleven.
Mijn ontwikkeling
Ik vind het niet alleen belangrijk, maar ook heel fijn, om mezelf te blijven ontwikkelen. Ik zal dan ook voor mij interessante masterclasses blijven volgen. Dat kan zijn op het gebied van mozaïekkunst. Er zijn een aantal grote meesters die ik enorm bewonder. Zoals Giulio Menossi en Dino Maccini. Maar dat kan net zo goed een taal zijn, of een cursus kunstgeschiedenis. In 2019 ben ik begonnen met de opleiding Tekenkunst aan de kunstacademie van Arendonk. Een heerlijk vak, dat naadloos aansluit op de mozaïekkunst. Meer verdieping in het kijken, in kleuren, in ontwerpen. Er valt altijd nóg meer te leren en dat is fijn.
Mijn dromen
Mijn dromen worden langzaam waarheid. Ik ben een gelukkig mens en een beetje een eenling. Ik ben niet zo volgzaam, mode- of trendgevoelig. Ik laat me niet zo maar beïnvloeden door anderen. Ik ga mijn eigen weg. En juist dat heeft me denk ik geholpen om zo ver te komen in mijn vak. Ik heb heel hard gewerkt om te staan waar ik nu sta. Dat ging – en gaat – gepaard met bloed, zweet en tranen. En soms met het idee om te stoppen met alles. Maar ik had een droom ! En die droom heeft mij gebracht waar ik nu ben. Maar ik heb nog veel verlangens en dromen. Ik voel de uitdaging van mijn vak. Ik leef die uitdaging. Ik wil nog meer, nog beter, nog vrijer.
Mijn droom is een (internationale) solo expositie met de drie pijlers van mijn oeuvre : portretten, landschappen en mijn nieuwe abstracte serie. En ik zou heel graag zien dat de mozaïekkunst in het algemeen opgenomen wordt in de collectie van musea. En door de kunstwereld de waardering krijgt die het verdient.
Ik wil graag de wereld bezien door de ogen van een kind. Mijn droom is om door te gaan met het verwezenlijken van mijn wereld, mijn mozaïekwereld, met al de passie die me al tot hier heeft gebracht.